Padesát odstínů šedi

31. července 2015 v 10:45 | Veronica |  Knižní recenze

Recenze knihy Padesát odstínů šedi (nejkontroverznější recenze?!)

Bylo, nebylo, v jednom městě za sedmero mrakodrapy, za jedním velkým oceánem žila studentka- šedá myška Anastasie Steelová. Její život byl prostý, čekali ji státní zkoušky a po škole pracovala jako prodavačka v kutilském obchodě. Když v tu najednou potkala svého prince na bílém (lépe řečeno šedém ) koni- bohatého a nádherného Christiana Greye, naneštěstí s poněkud nezvyklými erotickými touhami. Nevinnou a stydlivou Anu tajemná povaha Christiana vzrušuje- jednou je milý a vstřícný, jindy zase chladný a krutý a někdy- je to prostě svůdný a provokativní Christian. Přes to všechno se ale nedokáže zbavit strachu z jeho "herny" (sama tuto místnost nazývá červenou mučírnou). Neustále proto vyčítá Christianovi, že ji chce změnit na svou sexuální otrokyni, ale není náhodou ona sama tou, která chce Christiana změnit ze sadistického milovníka na romantika s kyticí růží? Jeden bez druhého nemohou být, spolu jim to však neklape. Jak se Ana rozhodne?

"Žena, která mě porodila, zemřela, když mi byly čtyři roky. Byla prostitutka a závislá na cracku." - Christian Grey

Ze začátku to zní jako pohádka, poté jako červená knihovna a nakonec jako fantasy, že? Přesně to je ale děj velmi proslulé knihy s názvem Padesát odstínů šedi, která má stejně pobouřenců jako nadšenců. A co si myslím o tomto díle já?

K prvnímu dílu jsem se dostala úplnou náhodou. Bylo to pár měsíců od premiéry filmu a v tu chvíli jsem si říkala- no, moc inteligentně to teda nevypadá, když jsem se však dostala ke knize, chtěla jsem si ji v každém případě přečíst, abych mohla mít vše uvedené tkz. na pravé míře. A ještě než začnu vytýkat téhle knížce chyby, musím říci, že mě upoutala- nevím ani úplně tak čím, ale upoutala. Tak moc, že jsem ji přečetla už za dva týdny.
Začala bych tím, co je naprosto zjevné a to je to, že i přes velkou snahu autorky snažit se tento příběh napsat realisticky se jedná o velmi fantasy až sci-fi román. Ne, to samozřejmě žertuju, ale opravdu toto není reálný příběh( kdo taky kdy řekl, že romány musí být realistické?) Je to takový ten druh knihy kdy se vcítíte do hlavní hrdinky a prožíváte její příběh- i přes vědomí, že se vám podobné věci nepřihodí (proto bych nedoporučovala knihu ženám, které jsou na tom v sexuálním životě mizerně nebo v tom horším případě jejich muž nemá takové finanční prostředky jako Christian Grey :D)
Příběh je vcelku zajímavý, stejně jako průběžná změna Aniny povahy. Určitě si najdete zálibu v postelových ( lépe řečeno v "playroom") scénách, které jsou do detailů v knize popsány. Hlavními emocemi, které se v knize prolínají jsou láska a chtíč- a to je vskutku zajímavé, protože v normálním vztahu tyto dvě emoce partneři sdílí úplně normálně- ale mezi Anou a Christianem to zkrátka nejde. A tohle si myslím mohlo být mnohem víc zdůrazněno, protože jak říká sama autorka má se jednat o psychický román, což se úplně v tomhle případě nevydařilo. Pokud tedy toužíte po nějaké oddechovce, je tahle knížka přesně to, co hledáte. I to potvrzuje styl psaní- jde se přímo k věci. Autorka se nezdržuje příliš velkým popisem krajiny nebo popisem scén ve kterých není onen Christian, což se mi kupodivu líbí. Ale knížce to ubírá na příběhu- jako by neexistoval pro Anu nikdo jiný než Christian.

Pozor, přichází SPOILER!

Ale co musím knížce vytknout je konec, který byl absolutně hloupý. Situace před posledními zhruba dvaceti stránkami vypadá úplně v klidu, když v tu- ve vteřině se vše změní a člověk čte rychlostí světla a nevěří tomu, co vidí. Chápu, že autorka tohle udělala naschvál, ale zkrátka tam ten konec nesedí, ani trochu. Nevidím v tom nic jiného než napnout ve čtenáři touhu přečíst si další díl. Toho se však dá dosáhnout i jinak než náhlým převrácením děje a nesmyslným koncem.

Kdybych měla hodnotit tuto knihu ve hvězdičkovém systému, dala bych tomuto kontroverznímu knižnímu dílu 2 a půl hvězdy.

Shrnutí:

+pěkná, erotická atmosféra knihy
+detailně popsaný běžný i nevšední sex
+mírnější odvar BDSM vztahu, který může vyzkoušet kdejaký pár
(+majetek Christiana Greye :D )

-spisovatelský "talent" autorky
-málo rozvedená skutečná zápletla
-zpackaný konec

Zkrátka si myslím, že jako erotický román tato knížka neodvedla zas tak hroznou práci. Pokud jste však na trochu složitější a propracovanější díla, přečtěte si raději Tolkiena nebo George Martina.

A můj názor na filmové zpracování?

Katastrofa. Ve filmu se vůbec neprojevil charakter postav Any a Christiana- člověku, který nečetl knihu, tudíž připadají jako dva lidé, co se skoro neznají ale navzdory tomu spolu spí. Je to předloha erotického románu, takže se očekává, že tam bude hodně, hodně sexu- přesně jako v knize, jenže ve filmu spolu mají Ana a Christian sex stěží třikrát. Musím však uznat, že ve filmu ztvárnili dobře Christianovu "hrací místnost". Ta se jim opravdu povedla, ale bohužel je jednou z mála věcí, které se dají na filmu ocenit kladně.
Pokud se mám koukat na padesát odstínů šedi, tak jedině na českých silnicích.

A co vy? Jaký máte pocit z knihy popřípadě z filmu?

2 lidé ohodnotili tento článek.